Hur slår Malussystemet på olika bilar?

med Inga kommentarer

Malus systemet?

Malus är ju som sagts tidigare en förhöjd fordonsskatt som började gälla 1 juli 2018 för nyregistrerade bilar i Sverige eller annat land. För bensin- och dieseldrivna fordon tas en förhöjd fordonsskatt (malus) ut under de tre första åren. Från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången. Den förhöjda fordonsskatten är baserad på koldioxid i gram/km

Man undrar ju lite hur stor summa fordonsskatten blir på olika bilar under de tre första åren.

Följande ska räknas ut:

Koldioxidbeloppet är då summan av 82 kr/ gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 140 gram. Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet 22 kronor per gram koldioxid utöver 111 gram.
På transposrtstyrelsens hemsida Transportstyrelsen finns ett beräkningsverktyg där man matar in mängden koldioxid i gram/km och vilket bränsle som fordonet har sedan får man fram vilken summa den förhöjda fordonsskatten blir.

Vi har tittat på några bilar motsvarande dem som vi ofta hjälper våra kunder att importera från Tyskland. Om du istället för att köpa en ny bil som är inregistrerad efter 1 juli så kan du spara stora pengar kanske 10 – 12 000kr ggr tre alltså 30 – 36 000 kr. Att importera en begagnad bil istället då du undviker Malussystemet så här långt.

Bilmärke CO2 utsläpp Skatt idag Förhöjd skatt Skatt efter 3 år
MB ML 350 cdi 189g/km 5 169kr 12 098kr 4 881 kr
Porsche Cayenne S Diesel 218g/km 6 682kr 15 593 kr 5 911kr
BMW X5  30d 158g/km 3 553 kr 8 362 kr 3 780 kr
Jaquar F-type S 211g/km 2 560 kr 11 647kr 2 560 kr
BMW M6 239g/km 3 176 kr 14 643 kr 3 176 kr
Mercedes S63 AMG S cab 244g/km 3 176 kr 14 643 kr 3 176 kr
Audi RS4 249g/km 3 396 kr 15 713 kr 3 396 kr

I ovanstående tabell kan du studera hur den förhöjda fordonsskatten blir på olika bilar. Fundera och återkom om du istället väljer att importera en begagnad bil från Tyskland.

Fredrik på Importbil.se

Kontakta fredrik@importbil.se idag!  Ordlista

3 myter om bilimport från Tyskland

med Inga kommentarer

Fråga 1 – är importbilar i sämre skick, bilimport?

Faktum är att det väldigt ofta är tvärtom vid bilimport. I Tyskland används mindre salt på vägarna, de har ett varmare klimat och generellt bättre vägar. Vår erfarenhet är dessutom att den genomsnittliga  tysken håller efter bilen väldigt noga, särskilt i premiumsegmentet som vi ofta handlar i. Det goda skicket intygar flera kunder, och vi får dessutom ofta höra det från bilprovningen här hemma i Sverige.

Läs gärna vad några kunder säger om skicket:

 

“Närmare nyskick går knappast att få.” Greger Landstedt om sin BMW 740 xDrive

“Som jag skrev tidigare så är bilen i ett otroligt bra skick och jag har inte sett ett enda fel på bilen!”Cengiz som importerat en Mercedes C63 AMG

“Över förväntan nöjd med bilen som var i väldigt gott skick. Mitt bästa bilköp hittills.” Magnus om sin BMW 335i 

“Att sedan bilen var finare och i ett bättre skick än förväntat och utlovat, gjorde inte affären sämre.” Greger Emmertz om sin HYMER B 614 husbil

 

Fråga 2 – är det är dyrare att använda importbil.se än att importera själv?

Det beror förstås på hur du räknar – framförallt hur du värderar din egen tid och tryggheten i att inte råka ut för oförutsedda händelser och få en smidig och snabb process. För import av personbil tar vi 19 900kr exkl moms, och för husbil 29 900 kr exkl moms och då ingår alla avgifter, ursprungskontroll, transport,  registreringsbesiktning, kontrollbesiktning, och så vidare.

Vi räknar att det kostar cirka 10.000 kr för en privatperson att åka ner och sen registrera bilen i Sverige. Utöver det tillkommer förstås tiden, ofta 1-2 arbetsdagar. Utöver det är det förstås värt att tänka på tryggheten. Vi har importerat över 1 000 bilar sedan starten 2003 och du råkar inte ut för några oförutsedda händelser. Dessutom kan vi med vårt stora kontaktnät och goda relationer ofta få ett bra pris.

Fråga 3 – blir det tyska menyer i bildatorn? Är stolsvärme standard?

Nej, det går bra att ändra språket i menyer, bilen levereras precis som om den är köpt på Porsche eller Mercedes i Sverige. Fysiskt är det ingen skillnad på bilen mot en svensksåld. Stolsvärme är standard på alla bilar i Tyskland.

 

Intresserad av en bilimport? Kontakta oss – vi svarar snabbt och utan krav.

Kontakta oss gärna, vi svarar snabbt på dina frågor. Läs gärna kundreferenser inom husbilar och personbilar. Läs också gärna mer i vår FAQ om Tysklandsimport.

 

Moms vid bilimport från Tyskland

med Inga kommentarer

Vad är momsen vid tysk bilimport?
Hur mycket moms man måste betala vid bilimport från Tyskland varierar beroende på om bilen är begagnad eller ny.

Import av begagnad bil
Vid bilimport från Tyskland och bilen är
begagnad. Så betalar man tysk moms på 19% som då ingår i priset. Man betalar alltså bruttopriset i Tyskland.
En bil räknas som begagnad då bilen har rullat mer än  600 mil och  är mer än 6 mån gammal. Båda kriterierna måste vara uppfyllda.

Import av ny bil
Vid bilimport av en ny
 bil så betalar man svensk moms på 25%. Priset i Tyskland blir då ett nettopris och den svenska momsen betalas i Sverige.

Läs mer om moms på nya bilar från annat EU–land på skatteverkets hemsida. Här kan du också läsa om hur du går tillväga med anmälan, deklaration och betalning.

moms bilimport tyskland importbil.se