FAQ Bilimport från Tyskland

Tysklandimport, Skruvade mätare, dålig dokumentation, krockskador och andra skrönor. Vad är det som gäller egentligen när du ska köpa bil i Tyskland? Här samlar vi vanliga frågor om bilimport från Tyskland. Under åren som vi arbetat inom Importbil.se med att hjälpa kunder att köpa/importera bil från Tyskland så har vi fått vissa frågor oftare än andra. Frågor som handlar om vårt sätt att arbeta och hur trygg du kan känna dig i processen att importera en bil, vad det kostar och mycket mer.

Tre myter om bilimport från Tyskland kan du läsa om här.

Läs gärna också vår behändiga tysk-svenska ordlista.

Därför vill du importera bil från Tyskland med oss

En av de största anledningarna att köpa nästa bil genom Tysklandimport är priset. På flera bilmärken och bilmodeller är priset mycket fördelaktigare än här i Sverige, det kan handla om 10 – 20% billigare inköpssumma.
Läs mer här om Porsche Panamera vi importerade som blev ca 150 000kr billigare för kunden än om han köpt en liknande i Sverige.
Vi på Importbil tar hand om hela processen för din bilimport. Från att du kontaktar oss och uttrycker dina önskemål om vilken bil du vill importera och vilket budgetutrymme du har så löser vi allt i ett nära samarbete med dig. Omkring tre veckor senare kan vi sedan leverera en körklar bil till dig här i Sverige. Läs mer här om stegen för att importera din nya bil.
Utbudet på den tyska marknaden är cirka 20 gånger så stort som här i Sverige. Dessutom är de oftast betydligt mer utrustade för samma summa pengar, vilket gör att import från Tyskland är väldigt fördelaktigt.

Vad kostar bilimport från Tyskland?

Vi har alltid fasta priser på personbilar från hela Tyskland. Leverans/nyckelfärdig i Lund kostar 19 900 SEK plus moms. I detta ingår transport från Tyskland till Lund, ursprungskontroll, registreringsbesiktning och kontrollbesiktning. Vi hämtar vid järnvägsstationen eller vid flygbussen i Lund.

Vi har alltid fast pris på att ta hem husbil från Tyskland. Det kostar 29 900 SEK plus moms vilket inkluderar ursprungskontroll, registreringsbesiktning och kontrollbesiktning. Dessutom inkluderar det transportkostnaden från Tyskland som är dyrare än för personbil. Vi hämtar sedan kunden vid tågstationen eller vid flygbussen i samband med leverans av bilen om inte annan leverans är överenskommen.

Betalningen av bilen sker efter att avtalsskrivningen är klar mellan dig som köpare och säljaren (vanligtvis auktoriserad återförsäljare i Tyskland). Vi på Importbil tar fram bankuppgifter från säljaren och sedan sker betalningen genom överenskommen banköverföring till säljaren/auktoriserade företaget i Tyskland. Vi på Importbil är med och bistår med avtalsskrivningen och övervakar hela processen med betalningen.

Det är bankernas valutakurs som gäller vid betalning/överföring av köpesumman för bilen till den tyske bilhandlaren. För att ta reda på aktuell valutakurs se Text TV sid 230 och lägg till 2 – 3 öre så blir det rätt Euro-kurs för dagen. Forex valutakurs gäller för handel med kontanter och den valutakursen är alltid sämre.

Vi rekommenderar och samarbetar med Länsförsäkringar som aldrig tar högre premie. Inte heller ICABanken eller Folksam gör det. Det är möjligt att några försäkringsbolag gör det, men det finns alltså flera som inte gör det.

Vill du själv undersöka olika försäkringsalternativ finns det idag många tjänster online som hjälper dig, t.ex. Insplanets tjänst för att jämföra bilförsäkringar.

Brutto: Vid bilimport från Tyskland är det bruttopris som gäller för dig som privatperson. Tysk moms är 19 % och svensk moms är 25 %. Vid köp av begagnad bil (6 mån gammal och 600 mil) betalar man alltså 19 % som ingår i bruttopriset och ingen svensk moms.

Netto: Vid köp av en ny bil så är det nettopriset i Tyskland som gäller och 25% i svensk moms som tillkommer på nettopriset.

Läs mer här: momsregler vid bilimport från Tyskland

Den svenska bilmarknaden är begränsad men i Tyskland finns ett större utbud. I de flesta fall hittar jag den bil kunden söker med den utrustning, färg och övrigt som kunden efterfrågar. Prisnivån på den tyska marknaden är i genomsnitt 10–20 % lägre än i Sverige.

Trygghet – garanti och försäkring

Vi på Importbil tar bara hem bilar som vi rekommenderar och de flesta kommer från godkända auktoriserade säljare/märkeshandlare. Godkända bilar där man har fullständig dokumentation på all historik från tidigare ägare, service osv. Regelbundet avråder vi från köp av bilar som inte uppfyller våra krav. Både bilen och säljaren ska vara bra. Bilar där det finns luckor i historiken och där priset är alldeles för lågt för att allt ska vara rätt. Det finns då ofta någon svaghet som visar sig sedan och det blir en obehaglig överraskning för kunden. Eller att säljaren inte är seriös.

I Tyskland är bilarna generellt i bättre skick. Det beror framförallt på ett bättre och varmare klimat, mindre salt, bättre vägar och att den generella tysken tar hand om sin bil på ett bättre sett då bilen är ett statussymbol i Tyskland på ett annat sätt än här i Sverige. Vidare mår en bil bättre av att köra i jämn hastighet på autobahn än korta sträckor i stan.

Nybilsgarantin gäller alltid inom hela EU. De flesta bilmärken har två års nybilsgaranti men vissa har t.o.m. tre år. Du kan alltså köpa en ny eller lätt begagnad bil i Tyskland importera den till Sverige och nybilsgarantin följer med din bil hit. Vid problem kör du till närmaste auktoriserade verkstad som hjälper dig. Ingen självrisk och verkstaden som du besöker får betalt så de tar gärna emot dig. På många av Audis tjänstebil från fabriken i Ingolstadt får man 5 års nybilsgaranti alt. 10.000 mil, gäller även i Sverige.

Begagnade bilar som säljs hos auktoriserade återförsäljare i Tyskland kommer generellt med 12 eller 24 månaders begagnatgaranti. Den gäller också när du importerar bilen från Tyskland till Sverige. Mercedes Benz erbjuder vanligtvis 24 månaders garanti/Junge Sterne och BMW erbjuder 12 månaders garanti.

Vi på Importbil har bra erfarenhet av Länsförsäkringar som vi är mycket nöjda med. Vi använder oss av dem för våra egna bilar. De har ingen skillnad på premien för en direktimporterad bil jämfört med en bil inköpt från en bilhandlare i Sverige. Vid en marknadsundersökning som vi på Importbil gjort nu i januari visar det sig att även Folksam och ICA – försäkring inte heller gör skillnad. Det finns flera försäkringsbolag på marknaden, mindre kända de har vi inte undersökt i den här frågan.

Vi på Importbil erbjuder bara våra tjänster för att hämta bilar med full historik, dokumentation och full servicebok från Tyskland. I det tyska registreringsbeviset (briefet) står alltid antal ägare på bilen och även namn och adress till tidigare ägare. Bilar som importeras från USA är inte europatypgodkända och nybilsgarantin gäller inte inom EU. För att en bil från USA ska kunna inregistreras i Sverige krävs en ombyggnad för att den ska bli godkänd.

Samtliga bilar som säljs hos auktoriserade återförsäljare i Tyskland kommer med garanterad mätarställning. En skillnad mot Sverige är att i Tyskland är det straffbart att ”skruva” tillbaka mätaren på bilen vilket det inte är här i Sverige. Det är alltid tryggare att handla i Tyskland än här i Sverige.

”Unfallfrei” betyder ”inte krockad” på tyska. I Tyskland har säljaren upplysningsplikt enligt tysk lag ifall en bil är krockad eller inte. I Sverige finns inte detta krav om upplysningsplikt.
I köpeavtalet måste även detta stå med, vilket ger ytterligare en säkerhetsfaktor vid bilköp i Tyskland.
Importbil gör en kontroll av serviceboken genom att kontakta den verkstad där servicen gjorts och genom att kontakta tidigare ägare. Endast bilar där full service är gjord hos märkesverkstäder är aktuella för inköp. Vidare kan ett test motsvarande M-test utföras innan köp om så önskas.

Leverans av importerat fordon

Det finns tre möjligheter för transport av bilen från Tyskland till Sverige:
– Importbil kör bilen personligen till Sverige
– Transport med CargoFlex Sweden AB, och Autolink Sweden AB.
– Importbil och den kund som ska ha bilen gör transporten tillsammans till Sverige, allt efter överenskommelse.

Alla handlingar skickas till Transportstyrelsen (f.d. Vägverket) för ursprungskontroll. Efter cirka en vecka är det klart för registreringsbesiktning och eventuell kontrollbesiktning hos BESIKTA Bilprovning i Sverige AB där vi har fasta tider varje vecka. Två dagar senare kommer registreringsbevis och nummerskyltarna till kundens brevlåda.
– Leverans till kund sker vanligtvis i Lund.
– Leverans kan också ske hem till kund.
– Alternativ för kunder från norra Sverige, kan bilen levereras till flygplats i Stockholmsområdet, eller med Autolinkdirekt till köparens hemort.

Övriga frågor

Vi har gjort en komplett guide för hur man själv köper och importerar sin bil från Tyskland här. Vi rekommenderar den varmt. Återkom till oss om du har några frågor och funderingar.

Ja, vi arbetar även med att ta hem mc på beställning. Ursprungskontroll, kontrollbesiktning och registreringsbesiktning ombesörjer vi som en del i processen med ”körklar mc till kund”.

Vi på Importbil.se arbetar med att importera allt från vardagsbilen till det vi ibland kallar ”lyx- och sportbilar”, men dessutom husbilar och motorcykel. Många gånger finns inte den bil/husbil i Sverige som kunden önskar men finns i ett flertal i Tyskland och är mer välutrustad för lägre prislapp. Övervägande antalet bilar är från år 2000 och nyare men ta kontakt och tala om dina önskemål så undersöker jag vad som finns för att tillfredsställa dina önskemål som kund.

I Tyskland är nummerskylten personlig och därför säljs alla bilar utan skyltar. När bilen kommer till Sverige ser vi till att bilen får svenska skyltar.
Ett upparbetat nätverk med goda kontakter har efter hand skapats med tyska företag inom bilbranschen. Dessutom hittar IMPORTBIL lämpliga bilar på de stora hemsidorna porsche.de, mobile.de och autoscout24.de
Då jag talar flytande tyska sköts den mesta kontakten med bilföretagen per telefon, men även e-post och fax används.
Du tar kontakt med mig på Importbil, så hjälper jag dig att sälja din bil genom mina butiker på blocket.se och bytbil.com. Därefter hjälper jag dig med import av en ny bil från Tyskland.

Nej, jag har fokuserat och specialiserat mig på fordon från Tyskland. Genom åren har jag byggt upp ett bra kontaktnät och kan förmedla bra och prisvärda bilar. Tysklandimport är vår specialitet.

Numera görs ursprungskontrollen hos Transportstyrelsen (tidigare Vägverket). Detta för att säkerställa bilens historik. Ursprungskontroll görs av Transportstyrelsen (fd Vägverket). Ovanstående är en del av den administrativa processen som Importbil.se tar hand om.
För bästa möjliga service till mina kunder så har jag öppet årets alla dagar kl 10-22. Ta kontakt genom att skicka e-post eller ring och berätta dina önskemål.

Kontakta oss

Tysklandimport Bilimport av Porsche från Tyskland genom Fredrik på Importbil.se
Fredrik på Porsche Zentrum i Berlin

 

Har du en fråga som du inte hittar svaret på här, så tveka inte att höra av dig till mig på fredrik@importbil.se eller ring mig på +46-46-132306 eller 070-479 58 59.

 

Fredrik Wennerholm, ägare av FW Consulting AB (Importbil.se)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *