Av
Så importerar du en bil
Vill du köpa din drömbil och spara pengar? Ge dig ut på äventyr i Europa. Där är priserna lägre och utbudet
gigantiskt. Men det är en del att tänka på när man vill importera en bil. Så här går det
FAKTA
Steg för steg
1. Bestäm dig.
Att söka efter rätt bil framför datorn kan ta sin tid. De största bilsajterna är Autoscout24.de och Mobile.de.
För Italien gäller Automobile.it och|Subito.it medan Holland har Gaspedaal.nl.
2. Kolla in bilen.
Gå igenom objektet via datorn, ju fler och detaljerade bilder desto bättre. Har serviceboken följts?
Kolla även upp flera bilar i samma geografiska område, ifall den första inte håller måttet.
3. Kontakta säljaren.
Ställ specifika frågor om skador, repor och annat. Hör efter om bilen är besiktigad.
Be om hjälp med exportregistreringen och exportregistreringsskyltarna. Att lägga handpenning brukar inte behövas.
4. Kör hem kärran.
Bestäm en dag när du ska titta på bilen. Gör upp affären. Ta hand om kvittot och serviceboken, instruktionsboken
och registreringshandlingarna (del 1 och 2). Vissa köper bilen utan att ha sett den och skickar hem den med lastbil.
5. Svensk besiktning.
Väl hemma ska bilen anmälas för ursprungskontroll på Transportstyrelsens webbsida. Kostnaden betalas i förväg.
Boka sedan tid för registreringsbesiktning där fordonets ursprung och status kontrolleras.
De nya nummerplåtarna kommer med posten. Försäkra bilen. Klart!
FAKTA
Tänk på.
Fri från tull och moms.
För en begagnad bil från ett EU-land betalas ingen moms eller tull i Sverige. Momsen, på 19 procent,
betalas i Tyskland. Om bilen däremot är nyare än sex månader eller har gått mindre än 600 mil ska svensk moms betalas.
Nackdelarna.
Om man en dag vill sälja sin importerade bil betingar den ett något lägre värde än en svensksåld.
Alla fordon är inte billigare utomlands. Jämför priset med motsvarande bil i Sverige.
Snacka om jättemarknad. I länder som Tyskland, Holland och Italien finns enormt många bilar att välja mellan.
Det innebär att man ofta kan få exakt vad man vill ha.
– Själv föredrar jag att importera från Tyskland. Det ligger nära och bilarna är i gott skick med fördelaktiga priser.
Dessutom är tyskarna lika oss kulturellt och gör affärer på samma sätt, tycker Fredrik Wennerholm, grundare av
Importbil.se som sammanlagt har fört in 900 bilar i Sverige.
– I Tyskland är köparen väl skyddad. Det är lag på att antalet ägare ska stå i köpeavtalet, liksom om bilen har varit
med om en krock. Och det är straffbart att ställa om mätaren utan att uppge det i avtalet.
Men i vilken ända ska man börja? Jo, man letar upp intressanta objekt via datorn. På exempelvis Autoscout24.de
finns flera miljoner bilar upplagda av både privatpersoner och bilhandlare.
– Jag rekommenderar att köpa bilen av en auktoriserad handlare. Betalningsprocessen är säkrare och bilen servad,
testad och genomgången. Man kan dessutom få en garanti på 24 månader. Visst blir det dyrare än att köpa privat,
men ändå billigare än i Sverige, säger Fredrik Wennerholm.
Vilket man än föredrar är det vettigt att ringa säljaren i stället för att mejla. Det ger ett mer seriöst intryck.
Ställdetaljerade frågor och gör upp affären. Pruta nu och inte när du tagit dig hela vägen utomlands.
När priset är klart väljer många att göra en banköverföring i förväg. Men då gäller det att säljaren är pålitlig.
Andra spenderar en natt på orten och för över pengarna på plats.
– Säljaren kan hjälpa dig med exportskyltar, som även ger dig en trafikförsäkring. Jag rekommenderar också att
man tecknar en helförsäkring, via chassinumret, innan man kör hem bilen, säger Fredrik Wennerholm.
Väl i Sverige måste kärran genomgå registrerings- och kontrollbesiktning.
När det är avklarat är det bara att försäkra bilen.
Och börja njuta av den på vägarna.