Taycan Turbo S

med Inga kommentarer

Porsches elbil Taycan Turbo S matchar den körkänslan i Tesla Model S?

Ungefär så löd rubriken på artikeln om Porsches nya modell Taycan som fanns i Sydsvenskans bilaga Bil & Trafik lördagen den 12 oktober 2019.
Historiken
för Porsche är ju att det är en av världens äldsta biltillverkare och som kan det här med att bygga bilar. Sanningen är att Porsches elbilshistoria började redan 1898 med en modell Egger – Lohner C.2 Phaeton. Två år senare byggde Ferdinand Porsche världens första hybridbil som drevs av bensin och el. Sedan blev det däremot ett uppehåll på mer än 100 år.

Nutid.
År 2010 kom Porsche med suven Cayenne och lyxsportvagnen Panamera med både bensin och eldrift. Nu har Porsche alltså eldrift fullt ut och matchar Tesla Modell S med den här nya Taycan Turbo S (Taycan finns i flera olika ”motor”-alternativ). De äldre biltillverkarna har säkert känt sig jagade av uppstickaren Tesla en liten biltillverkare från Kalifornien.
Skillnader eller likheter på pappret och i verkligheten. Tanken från Tesla kan man förmoda är att Tesla ska vara så lik en häftig sportbil som möjligt. Från Porsches sida är det kanske det omvända att Porsche Taycan Turbo S ska vara överlägsen en Tesla. Vad är så skillnaden och likheterna på pappret kontra vad som är skillnader och likheter i verkligen. Bl.a. i det som bara kan upplevas nämligen körkänslan.

På pappret för Taycan Turbo S.
Betyget fem av fem möjliga för köregenskaper, säkerhet, miljö, komfort men betyget ett för ekonomi då inköpspriset är lite mer än 2 miljoner. Plus för Taycan är alltså snabbladdningsmöjligheter, köregenskaper, komfort och prestanda. Minus är förstås priset, utrymmen i bilen och räckvidden för laddningen.
Verkligheten för Taycan Turbo S är att den upplevs som en Porsche 911 med låg körställning och en körkänsla som finns i Porschebilar. Man upplever en mekanisk närvarokänsla. Vilket betyder att man känner och hör vad som händer som man inte brukar känna annars i elbilar. Nackdelen är att detta är en tung bil på 2.4 ton. Den finns i två versioner och båda heter Taycan Turbo med eller utan S därefter. S skiljer för motorstorlek. Båda versionerna har en bakre elmotor på 456 hk.

Laddningstid och räckvidd.
För elbilar och dess ägare är det viktigt hur lång tid tar det att ladda sin elbil och hur långt kan jag köra innan man måste ladda nästa gång. Taycan har som första elbil ett 800 voltssystem som gör att man kan ladda snabbt upp till en effekt av 270 kilowatt. Då kan man ladda från 5 % till 80% på 22 minuter. Ungefär så lång tid som en fikapaus eller? Batterikapaciteten är 83,7 kilowattimmar. Detta ger Taycan Turbo en räckvidd upp till 45 mil.

Sammanfattningsvis, så är det skillnader mellan en Tesla Model S och Porsche Taycan Turbo.
På pappret förlorar Porsche Taycan då den har kortare räckvidd och är dyrare och på pappret långsammare, men dock är den snabbare i verkligenheten vilket t.ex. Engelska Top Gear har visat. De uppgifter som Tesla lämnar från fabrik är ej riktiga gällande fart och räckvidd, till skillnad från Porsche. Det som Taycan också vinner på är körkänslan flera gånger om. Porsche har återigen lyckats bygga en bil som man vill köra för att den tilltalar bilförare. Den är både rolig och bra. Den har som andra Porschebilar känslan av en sportbil med kvalité.
De första kunderna av en Porsche Taycan Turbo får sitt ex i början av 2020. Återstår att se hur Porsche Taycan S tas emot.

Vilken bil funderar du på?

Hör av dig till oss på Importbil.se med din förfrågan.

Ordlista Företagsleasing Kontakta fredrik@importbil.se idag!

 

Porsche Taycan Turbo S