Felaktiga mätarställningar

med Inga kommentarer

Felaktiga mätarställningar/skruvade mätarställningar

Nu kommer nästa reportage som handlar om felaktiga/skruvade mätarställningar. Det är mätarställningarna på bilar som är s.k. svensksålda. Bilar som har blivit sk. ”skruvade” inom Sverige.

I september 2018 skrev vi om skruvade mätarställningar på importerade bilar efter en artikel i Sydsvenska Dagbladet – SDS. Där skrev man i rubriken ”160 000 bilar kan ha felaktig mätarställning” av fyra miljoner undersökta bilar. Dvs en bil på 25 skulle ha en felaktig mätarställning. Då var det fokus på att bilar som importerades från bl.a Tyskland skulle ha skruvade mätarställningar. Detta fenomen är väl som vi ser det en gammal myt som vi försökt belysa i flera tidigare inlägg. Vår erfarenhet som vi erhållit genom 16 års arbete inom detta område har gett oss den här kunskapen att detta givetvis händer bilar som kommer hit genom import men går att undvika. Ett problem som sällan belyses är det som nu tagits upp – skruvade mätarställningar som görs inom Sverige.

Skruvade mätarställningar på svensksålda bilar

TV4 nyheterna de 22 januari kl 22:00 började man ett reportage där man granskat mätarställningar på sk. ”svensksålda bilar” som man ibland kallar det. T.ex helt vanliga Volvobilar som har skruvade mätarställningar. TV4 journalisten Per Hermanrud började att rapportera den här tisdagen den 22 januari om att 114 000 personbilar av den svenska bilparken har en felaktig mätarställning. Dessutom 25 000 lastbilar. Ca 10 % har en manipulerad mätarställning av 5 000 000 bilar i Sverige. Samtliga bilar skruvades i Sverige.

Ganska ny information tycker nog en del men vi på Importbil.se har hävdat detta under en längre tid. Utifrån vår erfarenhet under 16 års arbete inom detta område. Detta i skenet av att många vidhåller myten att alla importerade bilar har skruvade mätarställningar.

Frågan är varför och vem skruvar mätarställningar och var också förstås inom Sverige

De här tre frågorna är egentligen kanske inte så svåra att besvara.

Varför

en mätarställning skruvas är förstås för att sälja en bil till ett högre pris än om bilen t.ex. rullat 10 000 mil mer än vad mätarställningen visar. Per Hermanrud visade i reportaget den här tisdagen en bilköpare som köpt sin bil privat via Blocket. Han hade kommit fram till att han blivit lurad på kanske 100 000 kr och nu har en bil i sin ägo som rullat betydligt mer än han tänkt sig. Varför skruvas mätarställningarna på 114 000 bilar som rullar i Sverige? En anledning till att det görs i inom Sverige är att det inte är straffbelagt att göra detta och dessutom finns det ingen myndighet som numera har tillsynsansvar för att se till att detta inte görs. Inte ens transportstyrelsen via bilbesiktningen som man kanske skulle kunna tro.

Vem

skruvar mätarställningar? Per Hermanrud visar i reportaget att det finns personer i Sverige som gör detta på beställning, har det som sin profession. Det görs av precis samma anledning att ägaren till bilen vill sälja den till ett högre pris än vad den är värd.

Var

skruvas mätarställningar? Det görs inom Sverige och en stor anledning är förstås att det är olagligt i flera länder runt om oss. Per Hermanrud visar i det tredje reportaget att bilar skruvas i Sverige och sedan exporteras till dessa länder där det är straffbart att utföra motsvarande handling.
Efter dessa tre reportage har det kommit inslag på TV 4 nyheterna som visar att man ska ta tag i detta. Ordf i trafikutskottet visar att transportutskottet ska snabbutreda fifflet med bilars mätarställningar. Efter reportaget så har transportstyrelsen och bilbesiktningsföretagen tagit tag i frågan och satt stopp. Anledningen till att vi kunnat ha det så här är att vi har en slappare lagstiftning jämfört med t.ex Tyskland eller Belgien. Dit många bilar exporteras från Sverige och har skruvad mätarställningar.

I vår faktabeskrivning om bilar som importeras från Tyskland brukar vi belysa att i Tyskland är detta straffbart att skruva mätarställningar jämfört med Sverige där det alltså inte är straffbart enligt ovan. Det är detta Per Hermanruds reportage belyser i TV4 22 jan, 23 jan och 30 Jan. Det är inte i bara Tyskland som det är straffbart även i Belgien och några andra länder runt omkring oss.

Det här har vi aldrig hört innan att Sverige skulle göra något av det här slaget. Vi har bara hört tidigare att importerade bilar från Tyskland har skruvade mätarställningar och att man därför ska köpa s.k. svensksålda bilar för att undvika detta.

Hur undviker man då detta att drabbas av att köpa en bil som har skruvad mätarställning? Detta oberoende av om bilen är sk svensksåld eller är en importerad bil från t.ex Tyskland

-Titta på dokumentationen om besiktning och reparationer. Vi på Importbil menar också att det ska finnas en komplett servicebok på bilen.

– Kontrollera om det finns etiketter från senaste oljebytet eller underhåll där mätarställning framgår.

– En mekanisk vägmätare där siffrorna är sneda eller det finns konstiga mellanrum eller om siffrorna vickar när du slår på instrumentbrädan då kan mätarställningen ha ändrats. Vi på Importbil menar att detta är ett stort varningstecken. Däremot är mekaniska vägmätare något som försvann i mitten på 90 – talet till förmån för digitala mätare. Mekaniska vägmätare skulle i så fall vara en bil som närmar sig 25 år. De flesta bilar som säljs idag är inte 25 år gamla.

– Titta på däcken. En bil med relativt låg mätarställning har oftast originaldäcken kvar.

– Titta på det allmänna slitaget på bilen. Hur ser t.ex gas, broms och kopplingspedal ut? Hur sliten är ratten? Verkar skicket rimligt i förhållande till mätarställningen? Vi på Importbil vill också lägga till att skicket på förarstolen visar också en del på hur mycket körd bilen är.

Med över femton års erfarenhet av att vara behjälplig till kunder med att importera bilar från Tyskland så vill vi också rekommendera följande fakta för att undvika skruvade mätarställningar.

-Om priset är alldeles för billigt så finns det något i bagaget/historiken på bilen som är orsaken och en sådan bil rekommenderar vi aldrig att man köper svensksåld eller importerad från Tyskland.

– Fakta om bilen idag finns i en databas när det gäller service, mätarställning osv. Vilket förhindrar manipulering.

 

För att känna dig trygg vid ditt nästa bilköp vänd dig till oss på Importbil.se

Välkommen att höra av dig. Fredrik på Importbil 046 – 132306 , 070 – 479 58 59 eller via mail till, fredrik@importbil.se  

Mobile.de Kontakt

mätarställningar
Mätare som blivit skruvad. Bilden tagen från Mestmotor.se