Affärsvärlden: Importera bil privat – här är knepen

med Inga kommentarer

Artikel från Affärsvärlden: Importera bil privat – här är knepen

Att importera bil privat är inte så svårt som man kan tro – särskilt inte inom EU. Fredrik Wennerholm, grundare av Importbil.se, kan knepen för att få hem bilen på rätt sätt.

Fredrik Wennerholm har importerat bilar både privat och till kunder för det egna företaget Importbil.se. Tyskland är enligt honom det bästa landet att importera från, särskilt som nybörjare. Utbudet är stort, bilarna är i bäst skick och mest utrustade och priserna är fördelaktiga.

Affärsvärlden har skrivit om knepen för en lyckad import av bil.
Affärsvärlden har intervjuat Fredrik från Importbil.se om bilimport. Klicka på bilden för att se artikeln i original.

– I Tyskland är köparen dessutom väl skyddad. Där är det till exempel straffbart att ställa om mätaren utan att uppge det i köpeavtalet, vilket det inte är i Sverige. Enligt tysk lag ska det också alltid stå i köpeavtalet om bilen varit med om en olycka, vilket underlättar för en lekman som inte själv kan upptäcka den typen av skador, säger Fredrik Wennerholm.

Det första steget är att leta upp en bil som man är intresserad av. Två av de största hemsidorna är Mobile.de och Autoscout24.de. Här finns både privatpersoner och auktoriserade bilhandlare.

– Man kan förstås tjäna en slant på att köpa bilen av en privatperson, men jag rekommenderar verkligen att köpa av en auktoriserad bilhandlare. Då är bilen alltid testad både tekniskt och optiskt och det viktigaste av allt – man får en garanti på 12 till 24 månader, säger Fredrik Wennerholm.

När man hittat en bil man är intresserad av är nästa steg att ringa säljaren. Enligt Fredrik Wennerholm är det mer seriöst att ringa än att mejla.

– Börja med att fråga hur många ägare bilen har haft och se till att detta skrivs in i köpeavtalet. Två andra viktiga frågor är om bilen varit med om någon olycka och om den har servicebok. Precis som svenska bilar genomgår tyska bilar som är mer än tre år gamla en motsvarande svensk kontrollbesiktning, som också är godkänd i Sverige. Det kan också vara bra att ringa tidigare ägare eller till de verkstäder som servat bilen, men det gäller ju även när man köper en bil i Sverige, säger Fredrik Wennerholm.

Nästa steg är att förhandla om priset. Förutsättningarna för att kunna pruta är betydligt bättre i förhand än på plats.

– Förhandlar du pris per telefon innan köpet är bilen leveransklar när den hämtas. Det kan handla om några däck som ska bytas ut eller en service som ni kommit överens om ska ingå i priset – alla sådana detaljer är enklare att bestämma i förväg. Handlar man via en auktoriserad bilhandlare är det enklaste att betala via en banköverföring, då är kursen bättre, säger Fredrik.

De viktigaste dokumenten att få med sig hem är registreringsbeviset (i Tyskland består det av två delar – Brief och Schein) samt ett kvitto på bilen. Ett COC-verifikat garanterar också att bilen är typgodkänd inom EU, vilket underlättar registreringen hemma i Sverige.

– Säljaren kan också hjälpa dig med exportskyltar, som även ger dig en trafikförsäkring när bilen ska föras hem. Via bilens chassinummer kan man också teckna en mer heltäckande försäkring genom sitt försäkringsbolag, säger Fredrik Wennerholm.

Väl hemma i Sverige (bilen behöver inte förtullas när man handlar inom EU) är det dags att anmäla bilen för ursprungskontroll.

– På Transportstyrelsens hemsida ansöker du om kontrollen och skickar sedan in registreringsbeviset och kvittot, gärna med rekommenderat brev eftersom det är originaldokument. När detta är beviljat ringer du bilprovningen och bokar tid för en registreringsbesiktning. I samband med den brukar man också göra en kontrollbesiktning, säger Fredrik Wennerholm.

När detta är klart får man ett registreringsnummer och några dagar senare kommer registreringsskyltarna i brevlådan. Då är det bara att ställa på bilen och komma ihåg att försäkra den i ett svenskt försäkringsbolag innan man ger sig ut på vägarna.

Tull och moms

En begagnad bil från ett EU-land medför ingen extra kostnad för moms eller tull i Sverige. Man betalar enbart momsen i Tyskland, som ligger på 19 procent. Är bilen nyare än sex månader eller har gått mindre än 600 mil ska moms betalas i Sverige.

Här säljs drömbilarna:

Autoscout24.de

En av de största sajterna med bilar från hela Europa.

Mobile.de

En välkänd, tysk sajt med bilar från hela Europa.

Porsche.de

För den som vill importera en Porsche.

 

Av: Emelie Åberg / Affärsvärlden
Publicerad 6 mars 2013 10:00