Vill du ha 50% rabatt på arvodet? Läs mer

med Inga kommentarer

Hjälp oss sprida ordet om fördelarna med tyskimporterade bilar! När vi nått 5000-gillamarkeringar på Facebook och 500 på Instagram ger vi två kunder hela 50% rabatt på vårt arvode!

Arvodet - som inkluderar transport, alla avgifter och arbetet vi gör, är normalt 25 000 kr inkl moms för import av personbil. Du sparar alltså hela 12 500 kr! En sådan rabatt har vi aldrig erbjudit innan och det lär dröja tills vi gör det igen - så ta chansen att slå till! Rabatten ges till de två första nya kunderna som gör affär efter att vi uppnått 5000-gillamarkeringar och 500 följare.

 

Vem kan få rabatten?

I utbyte behöver du alltså

Ett ganska lätt sätt  att spara 12.500kr om vi får säga det själva! 🙂

 

Läs mer om att importera bil

Läs om hur bilimport från Tyskland funkar på vår FAQ-sida. Du kan också se filmen om att importera bil här:

Vad säger Oscar som importerat fem bilar med oss?

"Tänk efter vad du vill ha för bil, och våga ställa frågor till Fredrik" är några av Oscars tips.

 

 

 

Följ oss på Instagram och Facebook

Och tipsa bilintresserade vänner och bekanta!

A post shared by Importbil.se (@importbilse) on

Kontakta oss

Frågor, önskemål och tankar? Varmt välkommen att kontakta oss.

Artikel i Borås Tidning 2015-12-18

med Inga kommentarer

 Boras20151218

Av ROBERT LAGERSTRÖM TT

Så importerar du en bil

Vill du köpa din drömbil och spara pengar? Ge dig ut på äventyr i Europa. Där är priserna lägre och utbudet
gigantiskt. Men det är en del att tänka på när man vill importera en bil. Så här går det

MOTOR ,
Ett knapptryck bort. Sedan är privatimporten i hamn. Innan dess är det dock en hel del att tänka på.
Ett knapptryck bort. Sedan är privatimporten i hamn. Innan dess är det dock en hel del att tänka på.
FOTO: KEKYALYAYNEN/SHUTTERSTOCK.COM

FAKTA
Steg för steg
1. Bestäm dig.
Att söka efter rätt bil framför datorn kan ta sin tid. De största bilsajterna är Autoscout24.de och Mobile.de.
För Italien gäller Automobile.it och|Subito.it medan Holland har Gaspedaal.nl.

2. Kolla in bilen.
Gå igenom objektet via datorn, ju fler och detaljerade bilder desto bättre. Har serviceboken följts?
Kolla även upp flera bilar i samma geografiska område, ifall den första inte håller måttet.

3. Kontakta säljaren.
Ställ specifika frågor om skador, repor och annat. Hör efter om bilen är besiktigad.
Be om hjälp med exportregistreringen och exportregistreringsskyltarna. Att lägga handpenning brukar inte behövas.

4. Kör hem kärran.
Bestäm en dag när du ska titta på bilen. Gör upp affären. Ta hand om kvittot och serviceboken, instruktionsboken
och registreringshandlingarna (del 1 och 2). Vissa köper bilen utan att ha sett den och skickar hem den med lastbil.

5. Svensk besiktning.
Väl hemma ska bilen anmälas för ursprungskontroll på Transportstyrelsens webbsida. Kostnaden betalas i förväg.
Boka sedan tid för registreringsbesiktning där fordonets ursprung och status kontrolleras.
De nya nummerplåtarna kommer med posten. Försäkra bilen. Klart!

FAKTA
Tänk på.

Fri från tull och moms.
För en begagnad bil från ett EU-land betalas ingen moms eller tull i Sverige. Momsen, på 19 procent,
betalas i Tyskland. Om bilen däremot är nyare än sex månader eller har gått mindre än 600 mil ska svensk moms betalas.

Nackdelarna.
Om man en dag vill sälja sin importerade bil betingar den ett något lägre värde än en svensksåld.
Alla fordon är inte billigare utomlands. Jämför priset med motsvarande bil i Sverige.
Snacka om jättemarknad. I länder som Tyskland, Holland och Italien finns enormt många bilar att välja mellan.
Det innebär att man ofta kan få exakt vad man vill ha.
– Själv föredrar jag att importera från Tyskland. Det ligger nära och bilarna är i gott skick med fördelaktiga priser.
Dessutom är tyskarna lika oss kulturellt och gör affärer på samma sätt, tycker Fredrik Wennerholm, grundare av
Importbil.se som sammanlagt har fört in 900 bilar i Sverige.
– I Tyskland är köparen väl skyddad. Det är lag på att antalet ägare ska stå i köpeavtalet, liksom om bilen har varit
med om en krock. Och det är straffbart att ställa om mätaren utan att uppge det i avtalet.
Men i vilken ända ska man börja? Jo, man letar upp intressanta objekt via datorn. På exempelvis Autoscout24.de
finns flera miljoner bilar upplagda av både privatpersoner och bilhandlare.
– Jag rekommenderar att köpa bilen av en auktoriserad handlare. Betalningsprocessen är säkrare och bilen servad,
testad och genomgången. Man kan dessutom få en garanti på 24 månader. Visst blir det dyrare än att köpa privat,
men ändå billigare än i Sverige, säger Fredrik Wennerholm.
Vilket man än föredrar är det vettigt att ringa säljaren i stället för att mejla. Det ger ett mer seriöst intryck.
Ställdetaljerade frågor och gör upp affären. Pruta nu och inte när du tagit dig hela vägen utomlands.
När priset är klart väljer många att göra en banköverföring i förväg. Men då gäller det att säljaren är pålitlig.
Andra spenderar en natt på orten och för över pengarna på plats.
– Säljaren kan hjälpa dig med exportskyltar, som även ger dig en trafikförsäkring. Jag rekommenderar också att
man tecknar en helförsäkring, via chassinumret, innan man kör hem bilen, säger Fredrik Wennerholm.

Väl i Sverige måste kärran genomgå registrerings- och kontrollbesiktning.
När det är avklarat är det bara att försäkra bilen.

Och börja njuta av den på vägarna.

Fyndläge i Europa – billig och trygg import

med Inga kommentarer

Fredrik Wennerholm från Importbil.se är  med i den här artikeln från Dagens Industri.

Sugen på en tysk bil eller en solvecka i Spanien? Då den svenska kronan är rekordstark mot euron skapas möjligheter för den som vill direktimportera en bil eller hyra en lya utomlands.

Skuldkrisen håller Europa i ett järngrepp och euron handlas på de lägsta nivåerna någonsin. En euro kostar för tillfället ungefär 8,45 kronor. Det är 5 procent lägre än vid årsskiftet.
Fredrik Wennerholm driver företaget Importbil.se som specialiserar sig på att importera bilar till Sverige åt privatpersoner.
Han märker tydligt att växelkursen mellan kronan och euron påverkar hans affärer.

Nu är det lågkonjunktur, men för mina affärer kompenseras det av den låga euron. När det var högkonjunktur stod euron högre, men då höll konjunkturen så att säga igång affärerna, säger Fredrik Wennerholm.

Under 2011 kom drygt 34.000 bilar till Sverige genom så kallad privatimport. Tyskland var det i särklass största importlandet, med en andel på nästan 40 procent.
Fredrik Wennerholm säger att kronkursen i mångt och mycket avgör vilken typ av bil som privatpersoner är intresserade av att importera.

I nuläget går det att hämta hit även en relativt billig bil, som en vanlig Audi A4. Det gick däremot inte när euron stod i 11,80 kronor. Då fick man hämta något i stil med en Jaguar av en modell som inte går att få tag i Sverige, säger han.

Det är förstås inte bara fordonsmarknaden som påverkas av den starka kronan. En svag euro gör det också billigare att exempelvis hyra ett hus vid Medelhavet.
På den bland svenskar så populära spanska solkusten har priserna dessutom fallit rejält på grund av landets fastighetskris. Enligt en undersökning av företaget Home Away, som förmedlar semesterboenden, har kostnaden för att hyra en semesterbostad i Spanien sjunkit med i genomsnitt 17 procent jämfört med 2011.

Med både prisfall och eurofall blir det därmed en dubbel positiv effekt för svenska semesterfirares plånbok.
Artikel skriven av Olle Aronsson olle.aronsson@di.se i Dagens industri
torsdag 26 juli 2012

1 2