Fordonsskatt 2020

med Inga kommentarer

Fordonsskatten har höjts igen från 1 januari 2020.

Återigen har vi fått en förändring som påverkar fordonsskatten för våra bilar. Det är en lagändring som träder ikraft och den här gången handlar det om att ett nytt system för beräkning av fordonskatten. Det heter WLTP och trädde ikraft för husbilar 1 september 2019 och då skrev vi en artikel om detta. Kan läsas via denna LÄNK. Nu trädde den ikraft även för övriga bilar/bilmodeller efter 1 januari 2020 där bilen har sitt första registreringsdatum efter 1 januari 2020 oberoende av i vilket land första registreringsdatum är i.

Vad är WLTP?

Det är ett testsystem som bättre visar värden av koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning som bättre överensstämmer med det verkliga utsläppet vid körning. WLTP står för: “Worldwide harmonised light vehicles test procedure”. Det gamla systemet heter NECD.

Hur påverkas fordonsskatten?

Många bilar/bilmodeller påverkas av detta och i vissa fall blir det en fördubblad fordonsskatt under de tre år som Malus skatten gäller. De tre första åren efter första registreringsdatum. Många menar att nio av tio bilar påverkas av detta vilket gör att det blir ett större sug efter begagnade bilar. Transportstyrelsen har under den senaste tiden fått jobba för högtryck och har ganska lång handläggningstid för ansökningar inför inregistrering av en ny bil.
T.ex så blir fordonsskatten för en;
– VW Golf 1.5 TSI – 3640kr jämfört med 360 kr eller 911% högre jämfört med år 2014.
– BMW 530i – 8116 kr jämfört med 720 kr eller 1027% högre jämfört med år 2014.
– Audi A4 40 TDI – 7398 kr jämfört med 1229 kr eller 502 % högre jämfört med år 2014.

Hur gör man beräkningen?

Enklaste sättet att göra en beräkning för den bil som är aktuell för en själv är att gå in på transportstyrelsens hemsida och fylla i uppgifterna för koldioxidvärde och vilket drivmedel som är aktuellt (bensin eller diesel). Det är lite ändrade gränser för när det är bonus respektive malus efter 1 januari 2020 men allt detta hittar du på Transportstyrelsens hemsida.
Vad blir ditt val av bil? Ny bil med Bonus – Malus systemet eller en begagnad bil?
Kommer du fram till att din nästa bil får bli en begagnad bil som undviker den förhöjda fordonsskatten så hör av dig till oss på Importbil.se. Fredrik kommer att lotsa dig igenom de tyska bilsajterna för begagnade bilar där det finns ett stort utbud.
Ring: 046 – 132306 eller 070 – 479 58 59 eller skriv ett mail till:

Kontakta fredrik@importbil.se idag!

Välkommen med din förfrågan
Fredrik på Importbil.se

Importera Audi från Tyskland
Fordonsskatten har höjts igen från 1 januari 2020.

Importbils adventskalender

med Inga kommentarer

Luckorna i Importbils adventskalender är öppna varje dag under jul och in i 2020.

December är här och många av oss har tankarna på julen med julklappar, julmat osv. Vi på Importbil vill berätta om vår julklapp till er som kunder. Vi har öppet alla dagar inkl. alla röda dagar för bästa service och vi kan uppfylla dina önskemål som du som kund har, att importera precis den bil som du önskar dig. Vår julklapp till dig som kund är kanske en Porsche, BMW, Mercedes Benz, Audi eller något annat specifikt som bara du som kund önskar dig att importera från Tyskland. En julklapp som vi hjälper dig att förverkliga.

Artikel om Importbil i ”Motor Sverige” oktober 2019

I oktobernumret av ”Motor Sverige” som bilaga till Svenska Dagbladet finns en artikel om oss Importbil.se. Här beskrivs hur det hela började med att Fredrik fick idén för snart 17 år sedan. Hjälpa de kunder som vill köpa sin bil i Tyskland men som inte känner sig bekväma med prata tyska/förhandla på tyska osv. I artikeln beskrivs Tysklands stora utbud av bra bilar som är välskötta, mycket utrustade och där lagrummet ger trygghet i form av upplysningsskyldigheten för eventuell krockskada och mer därtill. I artikeln vidare tas upp att Importbil importerar alla de bilar som kunden vill ha från Tyskland. Företrädesvis är det förstås de tyska bilmärkena Porsche, BMW, MB och Audi. Dessutom en grupp som består av allt både det du kan tänka dig och det du inte kan tänka dig. Kanske någon äldre bil som är klassisk på något sätt som bara köparen förstår och absolut vill ha i sin ägo.

De vanligaste är som sagt Porsche, BMW, MB och Audi och som vi kan presentera en för varje adventsvecka. Under hösten har vi dessutom levererat ett stort antal husbilar av skilda slag. Volkswagen California, Westfalia Ford Transit Nugget, Hymer, MB, Hobby Knaus osv.

Före adventsvecka 1

Import av en Porsche 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Touring

Då levererade vi den senaste Porschen som var en Porsche 911 GT3 Touring som köptes av en kund från Stockholm.

Adventsvecka 2

Import från Tyskland BMW Alpina XD3
BMW Alpina XD3

Då levererade vi en BMW Alpina XD3 till en kund från Stockholm som köpte sin första bil. BMW Alpinan vilken var i ett skick som var utöver det vanliga.

Adventsvecka 3

Mercedes klassiker
Mercedes Benz klassiker

Blir det leverans av en Mercedes Benz 500 E från 1993. Bilen är tillverkad i begränsad upplaga och tillverkades tillsammans med Porsche för att konkurrera med BMW:s M5a.a priset. Enligt kännare en ”klassiker” och som var en stor dröm för kunden att köpa och äga.

Adventslucka 4

Importerad McLaren 720S
McLaren 720S 721 hk

Då blir det leverans av en Audi TTRS som är mycket häftig och som också optimerats och stylats ytterligare. Bilder kommer på vårt instagramkonto importbilse och vår facebooksida importbilse. Under adventslucka 4 har vi också fått äran att ta hem en McLaren 720S till en av våra många stamkunder runt om i landet.

God Jul och Ett Gott Nytt År

Precis som julen och firandet av det nya året är väldigt olika för oss så är den femte gruppen av bilar som vi importerar till kunder väldigt skiftande från en tid till en annan. Vi har levererat ett stort antal husbilar av skilda märken och prisklass som aldrig tidigare. Under senare tid har vi också levererat en Chrysler Pacifica, en Fordbuss lämplig för ombyggnad för särskilda behov. En Audi Q7, en Jaquar F-type har också levererats och en McLaren har också fått ny ägare i Sverige.

 

Vilken bil är du sugen på som kund att importera?

I texten ovan hoppas vi att du fått en bild av att vi har inga begränsningar på vilka bilar vi kan hitta och importera från Tyskland. Det är bara du som kund som sätter gränserna efter dina önskemål och den budget som du har till ditt förfogande. Nu innan tankarna börjar gå mot våren 2020 är det också lämpligt att hitta sin drömbil då många bilar står och väntar på ny ägare i Tyskland. Önskar du en Cab till våren 2020 så hitta den nu så kanske det finns fler att välja på och priset är lite förmånligare. Har du tankar om en husbil så det är absolut en fördel att hitta den nu innan alla tänker likadant inför husbilssäsongen 2020. Från 1 januari 2020 höjs fordonsskatten ytterligare. Vårt tips är istället en begagnad bil från Tyskland till ett bra pris.

Hör av dig till Fredrik på 046 – 132306 /070 – 479 58 59

Kontakta fredrik@importbil.se idag!

Välkomna

Fredrik på Importbil.se

 

Westfalia, Ford Transit Nugget

med Inga kommentarer

Olle ville ha en lite mindre husbil.

Det blev en Westfalia som Fredrik hjäpte honom med.

Hur kom du i kontakt med importbil.se?
Jag sökte på import av bil från tyskland och fick fram importbil.se

Är du nöjd med den service som importbil.se erbjuder vid köp av husbil från Tyskland?
Jag är nöjd med den hjälp som erbjöds vid köp av bil från Tyskland.

Uppfyllde husbilen dina förväntningar vid import av bil från Tyskland?
Den begagnade husbilen är jag också nöjd med, en plåtis utrustad av westfalia till det priset finns inte att få tag i Sverige.

Kan du rekommendera andra att anlita importbil.se vid import av bil från Tyskland?
Jag har redan fått frågor om hur man får hjälp med import av bil från tyskland eftersom många drar sig för att åka och köpa bil själva

Kontakta fredrik@importbil.se idag! Mobile.de

Westfalia tyskimport
Ford Transit Westfalia Nugget

 

Taycan Turbo S

med Inga kommentarer

Porsches elbil Taycan Turbo S matchar den körkänslan i Tesla Model S?

Ungefär så löd rubriken på artikeln om Porsches nya modell Taycan som fanns i Sydsvenskans bilaga Bil & Trafik lördagen den 12 oktober 2019.
Historiken
för Porsche är ju att det är en av världens äldsta biltillverkare och som kan det här med att bygga bilar. Sanningen är att Porsches elbilshistoria började redan 1898 med en modell Egger – Lohner C.2 Phaeton. Två år senare byggde Ferdinand Porsche världens första hybridbil som drevs av bensin och el. Sedan blev det däremot ett uppehåll på mer än 100 år.

Nutid.
År 2010 kom Porsche med suven Cayenne och lyxsportvagnen Panamera med både bensin och eldrift. Nu har Porsche alltså eldrift fullt ut och matchar Tesla Modell S med den här nya Taycan Turbo S (Taycan finns i flera olika ”motor”-alternativ). De äldre biltillverkarna har säkert känt sig jagade av uppstickaren Tesla en liten biltillverkare från Kalifornien.
Skillnader eller likheter på pappret och i verkligheten. Tanken från Tesla kan man förmoda är att Tesla ska vara så lik en häftig sportbil som möjligt. Från Porsches sida är det kanske det omvända att Porsche Taycan Turbo S ska vara överlägsen en Tesla. Vad är så skillnaden och likheterna på pappret kontra vad som är skillnader och likheter i verkligen. Bl.a. i det som bara kan upplevas nämligen körkänslan.

På pappret för Taycan Turbo S.
Betyget fem av fem möjliga för köregenskaper, säkerhet, miljö, komfort men betyget ett för ekonomi då inköpspriset är lite mer än 2 miljoner. Plus för Taycan är alltså snabbladdningsmöjligheter, köregenskaper, komfort och prestanda. Minus är förstås priset, utrymmen i bilen och räckvidden för laddningen.
Verkligheten för Taycan Turbo S är att den upplevs som en Porsche 911 med låg körställning och en körkänsla som finns i Porschebilar. Man upplever en mekanisk närvarokänsla. Vilket betyder att man känner och hör vad som händer som man inte brukar känna annars i elbilar. Nackdelen är att detta är en tung bil på 2.4 ton. Den finns i två versioner och båda heter Taycan Turbo med eller utan S därefter. S skiljer för motorstorlek. Båda versionerna har en bakre elmotor på 456 hk.

Laddningstid och räckvidd.
För elbilar och dess ägare är det viktigt hur lång tid tar det att ladda sin elbil och hur långt kan jag köra innan man måste ladda nästa gång. Taycan har som första elbil ett 800 voltssystem som gör att man kan ladda snabbt upp till en effekt av 270 kilowatt. Då kan man ladda från 5 % till 80% på 22 minuter. Ungefär så lång tid som en fikapaus eller? Batterikapaciteten är 83,7 kilowattimmar. Detta ger Taycan Turbo en räckvidd upp till 45 mil.

Sammanfattningsvis, så är det skillnader mellan en Tesla Model S och Porsche Taycan Turbo.
På pappret förlorar Porsche Taycan då den har kortare räckvidd och är dyrare och på pappret långsammare, men dock är den snabbare i verkligenheten vilket t.ex. Engelska Top Gear har visat. De uppgifter som Tesla lämnar från fabrik är ej riktiga gällande fart och räckvidd, till skillnad från Porsche. Det som Taycan också vinner på är körkänslan flera gånger om. Porsche har återigen lyckats bygga en bil som man vill köra för att den tilltalar bilförare. Den är både rolig och bra. Den har som andra Porschebilar känslan av en sportbil med kvalité.
De första kunderna av en Porsche Taycan Turbo får sitt ex i början av 2020. Återstår att se hur Porsche Taycan S tas emot.

Vilken bil funderar du på?

Hör av dig till oss på Importbil.se med din förfrågan.

Ordlista Företagsleasing Kontakta fredrik@importbil.se idag!

 

Porsche Taycan Turbo S

Porsche 911 GT3 Touring

med Inga kommentarer

Porsche 911 GT3 Touring

Christopher vände sig till Fredrik, läs vad han skrev.

Han ville köpa en häftig Porsche.

Jag vill verkligen tacka för det jobb du har lagt ner.

När jag satt och drömde om att köpa den här bilen så trodde jag aldrig att det skulle bli av.

Bara tanken på att kontakta säljaren i Tyskland och sätta sig in i importprocessen kändes överväldigande.

Du fick det att kännas hur enkelt som helst 🙂

Jag kommer verkligen rekommendera alla som funderar på att importera en bil att kontakta dig.

Stort tack för hjälpen!

Mobile.de Kontakt

Porsche 911 GT3 Touring
Tyskland import av en Porsche 911 GT3 Touring
1 2 3 4 5 6 51