Felaktiga mätarställningar på importerade bilar

med Inga kommentarer

Felaktiga mätarställningar på importerade bilar.

Så var det dags igen för en braskande artikel om felaktiga mätarställningar på Importerade bilar. I Sydsvenska Dagbladet tisdag den 11 september var rubriken ”160 000 bilar kan ha felaktig mätarställning” av fyra miljoner undersökta bilar. Dvs en bil på 25 skulle kunna ha en felaktig mätarställning.

I artikeln skriver man om vilka fakta man ska undersöka för att undvika att man köper en bil med s.k. ”skruvad mätarställning”.

Vi på Importbil har femton års och över 1300 bilars erfarenhet. Av att vara behjälplig till kunder med att importera bilar från Tyskland. Vi instämmer i en del men vill också nyansera begreppen. Alla Porsche, BMW, Audi, VW och MB och några bilmärken till är ju importerade från Tyskland någon gång. Vi på Importbil har under alla dessa 15 år lyckats undvika bilar med skruvade/felaktiga mätarställningar därför att vi har undvikit det som skrivs nedan och lite till. Vi håller med om nedanstående fakta men vill också lägga till lite som man bör undersöka vid import av bil från Tyskland.

Fakta i artikeln att undersöka är.

-Titta på dokumentationen om besiktning och reparationer. Vi på Importbil vill också lägga till att det ska finnas en komplett servicebok på bilen.

– Kontrollera om det finns etiketter från senaste oljebytet eller underhåll där mätarställning framgår. Vi på Importbil håller med.

– En mekanisk vägmätare där siffrorna är sneda eller det finns konstiga mellanrum eller om siffrorna vickar när du slår på instrumentbrädan då kan mätarställningen ha ändrats. Vi på Importbil anser detta som ett stort varningstecken. Däremot är mekaniska vägmätare något som försvann i mitten på 90 – talet till förmån för digitala mätare. Mekaniska vägmätare skulle i så fall vara en bil som närmar sig 25 år. De flesta bilar som importeras idag är inte 25 år gamla.

– Titta på däcken. En bil med relativt låg mätarställning har oftast originaldäcken kvar. Vi på Importbil håller med.

– Titta på det allmänna slitaget på bilen. Hur ser t.ex. gas, broms och kopplingspedal ut? Hur sliten är ratten? Verkar skicket rimligt i förhållande till mätarställningen? Vi på Importbil vill också lägga till att skicket på förarstolen visar också en del på hur mycket körd bilen är.

Med femton års erfarenhet.

Att vara behjälplig till kunder med att importera bilar från Tyskland så vill vi också rekommendera följande fakta för att undvika skruvade mätarställningar.

  • Köp och importera din begagnade bil från en auktoriserad märkeshandlare, så undviker du detta. De har upplysningsplikt t.ex. om en bil är krockad eller inte och straffet i Tyskland är betydligt strängare än här. I Sverige har säljaren ingen upplysningsplikt om bilens skadehistorik och det behöver inte stå med i köpeavtalet till skillnad från i Tyskland.
  • Vill också ta upp igen att om priset är alldeles för billigt så finns det något i bagaget/historiken på bilen som är orsaken och en sådan bil rekommenderar vi aldrig att man köper och importerar.
  • Fakta om bilen idag finns i en databas när det gäller service, mätarställning osv. Vilket förhindrar manipulering.
  • Köp och importera din begagnade bil med hjälp av någon som kan tyska språket så klarar du lättare förhandlingen.
  • Vår åsikt är att bilarna inte skruvas i Tyskland utan här i Sverige, då straffet här är i princip obefintligt.
  • Vår rekommendation är att vara extra försiktig om bilen är svensksåld då säljaren inte har någon upplysningsplikt om bilen varit krockad. Att det inte är straffbart att skruva mätaren här i Sverige. Vidare är bilarna generellt i sämre skick i Sverige och mindre utrustade än motsvarande bilar i Tyskland.

För att känna dig trygg vid ditt nästa bilköp vänd dig till oss på Importbil.se

Välkommen att höra av dig. Fredrik på Importbil 046–132305

Felaktiga körsträckor
Mercedes senaste instrumentbräda
Mobile.de Kontakt