Westfalia, Ford Transit Nugget

med Inga kommentarer

Olle ville ha en lite mindre husbil.

Det blev en Westfalia som Fredrik hjäpte honom med.

Hur kom du i kontakt med importbil.se?
Jag sökte på import av bil från tyskland och fick fram importbil.se

Är du nöjd med den service som importbil.se erbjuder vid köp av husbil från Tyskland?
Jag är nöjd med den hjälp som erbjöds vid köp av bil från Tyskland.

Uppfyllde husbilen dina förväntningar vid import av bil från Tyskland?
Den begagnade husbilen är jag också nöjd med, en plåtis utrustad av westfalia till det priset finns inte att få tag i Sverige.

Kan du rekommendera andra att anlita importbil.se vid import av bil från Tyskland?
Jag har redan fått frågor om hur man får hjälp med import av bil från tyskland eftersom många drar sig för att åka och köpa bil själva

Kontakta fredrik@importbil.se idag! Mobile.de

Westfalia tyskimport
Ford Transit Westfalia Nugget

 

Taycan Turbo S

med Inga kommentarer

Porsches elbil Taycan Turbo S matchar den körkänslan i Tesla Model S?

Ungefär så löd rubriken på artikeln om Porsches nya modell Taycan som fanns i Sydsvenskans bilaga Bil & Trafik lördagen den 12 oktober 2019.
Historiken
för Porsche är ju att det är en av världens äldsta biltillverkare och som kan det här med att bygga bilar. Sanningen är att Porsches elbilshistoria började redan 1898 med en modell Egger – Lohner C.2 Phaeton. Två år senare byggde Ferdinand Porsche världens första hybridbil som drevs av bensin och el. Sedan blev det däremot ett uppehåll på mer än 100 år.

Nutid.
År 2010 kom Porsche med suven Cayenne och lyxsportvagnen Panamera med både bensin och eldrift. Nu har Porsche alltså eldrift fullt ut och matchar Tesla Modell S med den här nya Taycan Turbo S (Taycan finns i flera olika ”motor”-alternativ). De äldre biltillverkarna har säkert känt sig jagade av uppstickaren Tesla en liten biltillverkare från Kalifornien.
Skillnader eller likheter på pappret och i verkligheten. Tanken från Tesla kan man förmoda är att Tesla ska vara så lik en häftig sportbil som möjligt. Från Porsches sida är det kanske det omvända att Porsche Taycan Turbo S ska vara överlägsen en Tesla. Vad är så skillnaden och likheterna på pappret kontra vad som är skillnader och likheter i verkligen. Bl.a. i det som bara kan upplevas nämligen körkänslan.

På pappret för Taycan Turbo S.
Betyget fem av fem möjliga för köregenskaper, säkerhet, miljö, komfort men betyget ett för ekonomi då inköpspriset är lite mer än 2 miljoner. Plus för Taycan är alltså snabbladdningsmöjligheter, köregenskaper, komfort och prestanda. Minus är förstås priset, utrymmen i bilen och räckvidden för laddningen.
Verkligheten för Taycan Turbo S är att den upplevs som en Porsche 911 med låg körställning och en körkänsla som finns i Porschebilar. Man upplever en mekanisk närvarokänsla. Vilket betyder att man känner och hör vad som händer som man inte brukar känna annars i elbilar. Nackdelen är att detta är en tung bil på 2.4 ton. Den finns i två versioner och båda heter Taycan Turbo med eller utan S därefter. S skiljer för motorstorlek. Båda versionerna har en bakre elmotor på 456 hk.

Laddningstid och räckvidd.
För elbilar och dess ägare är det viktigt hur lång tid tar det att ladda sin elbil och hur långt kan jag köra innan man måste ladda nästa gång. Taycan har som första elbil ett 800 voltssystem som gör att man kan ladda snabbt upp till en effekt av 270 kilowatt. Då kan man ladda från 5 % till 80% på 22 minuter. Ungefär så lång tid som en fikapaus eller? Batterikapaciteten är 83,7 kilowattimmar. Detta ger Taycan Turbo en räckvidd upp till 45 mil.

Sammanfattningsvis, så är det skillnader mellan en Tesla Model S och Porsche Taycan Turbo.
På pappret förlorar Porsche Taycan då den har kortare räckvidd och är dyrare och på pappret långsammare, men dock är den snabbare i verkligenheten vilket t.ex. Engelska Top Gear har visat. De uppgifter som Tesla lämnar från fabrik är ej riktiga gällande fart och räckvidd, till skillnad från Porsche. Det som Taycan också vinner på är körkänslan flera gånger om. Porsche har återigen lyckats bygga en bil som man vill köra för att den tilltalar bilförare. Den är både rolig och bra. Den har som andra Porschebilar känslan av en sportbil med kvalité.
De första kunderna av en Porsche Taycan Turbo får sitt ex i början av 2020. Återstår att se hur Porsche Taycan S tas emot.

Vilken bil funderar du på?

Hör av dig till oss på Importbil.se med din förfrågan.

Ordlista Företagsleasing Kontakta fredrik@importbil.se idag!

 

Porsche Taycan Turbo S

Porsche 911 GT3 Touring

med Inga kommentarer

Porsche 911 GT3 Touring

Christopher vände sig till Fredrik, läs vad han skrev.

Han ville köpa en häftig Porsche.

Jag vill verkligen tacka för det jobb du har lagt ner.

När jag satt och drömde om att köpa den här bilen så trodde jag aldrig att det skulle bli av.

Bara tanken på att kontakta säljaren i Tyskland och sätta sig in i importprocessen kändes överväldigande.

Du fick det att kännas hur enkelt som helst 🙂

Jag kommer verkligen rekommendera alla som funderar på att importera en bil att kontakta dig.

Stort tack för hjälpen!

Mobile.de Kontakt

Porsche 911 GT3 Touring
Tyskland import av en Porsche 911 GT3 Touring

Begagnade bilar i Sverige

med Inga kommentarer

Priserna på begagnade bilar i Sverige fortsätter öka – är det ett resultat av Bonus -Malus??

Tidigare har vi vid ett flertal tillfällen tagit upp och belyst Bonus – Malus som företeelse för fordonsskatten på nya bilar som inregistreras i något EU – land efter detta datum 1 juli 2018. Det händer också en hel del runtomkring som ett resultat av att Bonus – Malus införts. Det blir andra mönster för hur folk i allmänhet köper nästa bil. Det blir kanske intressant att ha kvar sin bil längre eller att man väljer bort att köpa nästa bil alldeles ny och istället köper en begagnad bil eller varför inte importera en från Tyskland.

Bonus – Malus infördes 1 juli 2018

För att försöka få folk att välja nästa bil som har lägre bränsleförbrukning och lägre koldioxidutsläpp. Systemet har nu funnits lite mer än ett år och fler väljer att inte köpa stora bilar med stor bränsleförbrukning och stort koldioxidutsläpp. Vill man läsa mer om Bonus – Malus och hur beräkningen av fordonsskatten går till, då går man in på www.transportstyrelsen.se

Nytt system för mätning – WLTP

Införs från 1 september 2019 för husbilar vilket resulterar i upp till dubbelt så hög fordonsskatt. Detta WLTP system ska införas fullt ut från 1 januari 2020.

Priserna på begagnade bilar fortsätter öka

Så skriver Madeleine Fritz Commercial Manager Kvdbil under rubriken ”Motor” i Lokaltidningen.se. Det har alltså skett en prisökning på begagnade bilar stadigt månad för månad sedan Bonus – Malus infördes. Priserna har stigit med dryga 12 procent på begagnade bilar. Det har blivit mindre attraktivt att köpa en ny diesel- eller bensinbil efter Bonus – Malus infördes. Det har lett till ett ökat intresse för begagnade bilar. Däremot så finns det inte begagnade bilar så det räcker till alla som har intresse för detta.

Hur gör jag om jag vill köpa en begagnad bil?

Vi på Importbil.se har kompetensen och erfarenheten att bistå kunder med att hitta nästa bil. En begagnad bil från Tyskland som man kan importera. Trots att eurokursen inte är den bästa just nu så blir en import av en begagnad bil från Tyskland en bättre affär för dig som kund.

Hör av dig om dina funderingar på begagnad bil att importera från Tyskland.

Fredrik på Importbil: Kontakta fredrik@importbil.se idag! eller 046 – 132306 /070 – 4795859
Ordlista

Begagnade bilar från Tyskland
Begagnade importerade bilar

Skatt för nya husbilar

med Inga kommentarer

Chockhöjd skatt för nya husbilar från 1 sept 2019

Så var rubriken tisdagen den 1 oktober 2019 i Aftonbladet om det nya testsystemet  WLTP som började gälla 1 sept 2019. WLTP står för –  ”Worldwide harmonised light vehicles test procedure”. Detta WLTP är alltså ett system som nu ska användas för att räkna ut koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning. Enligt expertis bättre visar värden som överensstämmer med verklig körning.
Vilka husbilar berörs?
 Det är husbilar som omfattas av EU – lagstiftningen för avgasutsläpp för lätta fordon. Det sker inga ändringar i reglerna för fordonsbeskattning. Däremot blir det andra värden om man gör beräkningen av koldioxidutsläpp och bränslebrukning enligt WLTP jämfört med det tidigare systemet – NECD. Detta gäller alltså för husbilar med första registreringsdatum från 1 september 2019 eller senare. Det gäller oberoende om första registreringsdatum är i Sverige eller i annat EU – land.

Hur stor kan fordonsskatten bli för en husbil?
I enskilda fall kan fordonsskatten för en husbil bli 30 000 kr om året vilket kan vara en dubblering och är en ansenlig summa för en husbil som oftast är ett fritidsfordon som körs i genomsnitt men maximalt 700 mil per år. De 30 000 kr utslaget på 700 mil blir ca 43 kr/ mil och därtill bränsle så rör det sig om 60 kr / mil att köra sin husbil.

Utredning och debatt före beslutet.
I utredningen från Transportstyrelsen som föregick beslutet utlovades att husbilar skulle slippa den högre fordonsskatten men så blev det inte. Husbilsbranschen har deltagit i debatten och kräver att skattereglerna ses över. I detta kommer synpunkter fram som att husbilar borde betraktas som fritidsfordon precis som fritidsbåtar. Husbilsnäringen har uppvaktat politikerna också och resultatet av det vet vi inte just nu.

I husbilstankar vad gör jag då?
Om man inte tycker 30 000 kr är ok för fordonsskatten på en husbil vad gör man då? I artikeln i Aftonbladet skriver Robert Collin motorjournalist och krönikör på Aftonbladet att de som är i situationen att de vill köpa husbil säkert kommer att leta på tyska bilsajter som www.mobile.de för att köpa en begagnad husbil i Tyskland. Robert Collin menar att de svenska kunderna sviker nog husbilsbranschen här i Sverige och drar till Tyskland och köper begagnad husbil.

Funderar du också på en begagnad husbil från Tyskland?
Hör av dig till oss på Importbil.se vi har kompetensen, erfarenheten att köpa begagnad husbil i Tyskland sedan 16 år tillbaka. Tyskland har ett 10 – 20 ggr större utbud än Sverige på begagnade husbilar som dessutom nu på hösten står stilla i väntan på nya kunder. Vi har regelbundet kunder som förverkligar sitt husbilsköp med en importerad husbil från Tyskland med hjälp av oss på Importbil.

Välkomna med din förfrågan på mail: Kontakta fredrik@importbil.se idag! eller telefon : 046 – 132306
Företagsleasing

Bild på en tidningssida från Aftonbladet. Nya regler för husbilar, skatt
Nya regler för husbilar, skatt
Bild på en text om hur fordonskatt fungerar. Skatt på bilar
Nytt räknesystem för bilskatt
1 2 3 4 48